Ved at indgå i en eller flere netværksgrupper kan du målrettet udvide dit eksiste­rende netværk. Netværksgrupper er blevet en integreret del af vores samfund. I USA er det almin­deligt, at man er med i flere forskellige typer netværksgrupper, og i Danmark går udviklingen i samme retning. Alle netværksgrupper har overordnet det samme mål, nemlig at få synergi til at opstå.

Valget af netværksgruppe er en disciplin i sig selv. Ofte foregår det sådan, at en person i dit netværk anbefaler dig at deltage i et netværk. I virkeligheden svarer det lidt til, at du går til optikeren for at få nye briller, og optikeren siger: ”Her, prøv mine – de har virket for mig i årevis”. Selv velmente anbefalinger bør overve­jes kritisk i forhold til, hvad dine personlige behov og mål er.

Uanset hvilken netværksgruppe du vælger, vil vi anbefale, at det er ud fra dine egne kriterier. Hvis valget har været dit eget, vil du føle større ejerskab, og derved er chancen for, at dit medlemskab bliver en succes væsentligt større.

Vi anbefaler følgende proces:

1) Definér, hvad du gerne vil opnå med din netværksgruppe. Som i masser af andre professionelle sammenhænge er det væsentligt ”at starte med slutningen”. Altså: Hvilke mål skal netværket være midlet til at nå? Jo mere konkret du er, desto lettere bliver det at gå igennem udvælgelsesprocessen af forskellige typer netværk. Målene kan være meget forskellige – nedenstående liste er et udsnit at de mål, vi har mødt i netværkssammenhænge:

  • Forretningsudvikling
  • Markedsføring af produkt
  • Salg af produkt
  • Personlig udvikling
  • Udvikling som leder
  • Faglig udvikling
  • Konkret løsning af projekt
  • Socialt sigte
  • Lyst til at ”give tilbage” til lokalsamfund el. lign.
  • Sportslig succes

Der er naturligvis utallige kombinationer af ovenstående og andre formål.

2) Identificér forskellige netværk, som kan have din interesse, og tal med ejere, værter og/eller deltagere, og forhør dig om, hvordan netværket fungerer. Nogle steder kan man deltage som gæst et par gange, inden man skal træffe sin beslut­ning. Kig også fremad. Forestil dig, hvordan den pågældende netværksgruppe vil udvikle sig over tid, og hvor deltagerne er om 5, 10 og 20 år, og hold det så op imod dine egne planer. Din forudseenhed kan hjælpe dig til at finde det rette match.

3) Efterhånden som dit beslutningsgrundlag snævrer ind til nogle få realistiske muligheder, kommer den egentlige lakmusprøve:

a)      Hvad kan jeg tilbyde de øvrige deltagere?

Kig på netværkets formålsparagraf og deltagerne, og overvej, hvordan du kan bidrage. Igen er det afgørende, at du kan se nogle muligheder for at give, for det er sådan, du gør dig selv attraktiv i forhold til at blive modtager. Du kan tilbyde viden af f.eks. faglig eller markedsmæssig karakter, referencer til dit eget netværk, økonomi eller noget helt fjerde. Der behøver ikke nødvendigvis være et sammenfald mellem, hvad du giver, og hvad du modtager, det vigtige faktum er blot, at du både giver og modtager.

b)     Hvad kan de øvrige deltagere tilbyde mig?

Det er naturligvis af stor betydning at gennemskue, hvorvidt de andre del­tagere kan bidrage til dine ønsker. Som regel får de fleste en fornemmelse af dette allerede på første netværksmøde.

c)     Hvordan og hvornår vil jeg afgøre, om netværket er en succes for mig?

Når du kender dit mål med netværket, er det relativt let at opstille dine succeskriterier. I farten kan det være nemt at glemme at opstille sine succeskriterier, fordi ”det jo går meget godt”. Når det så er tid til evaluering efter f.eks. et halvt eller helt år, kan det være svært at afgøre, hvorvidt man kan erklære sig tilfreds eller ej. Så vær helt klar på tidspunkt og kriterier.

De store gevinster kommer ofte i det lange løb, når der er opbygget så meget tillid deltagerne imellem, at de kan stå inde for hinanden.

Rigtig god fornøjelse med dit valg – Du er altid velkommen til at kontakte os for rådgivning i forhold til valg af netværk, der passer dig til og dine behov. 

Bogen “Netværk dig til Succes”

Netværk dig til succes – Håndbog i at opbygge professionelle relationer” har siden udgivelsen i 2006 rundet 6.000 solgte eksemplarer. Bogen bliver brugt i mange virksomheder i forbindelse med kompetenceudvikling. Vil du bestille bogen, så ring til os eller benyt denne bestillingsformular.