Virksomhedens brug af kvantitative data begrænser sig ofte til HR-rapporteringen, der som oftest består af medarbejderomsætningshastigheder og overordnede fraværsanalyser. Dette er udmærkede indikatorer for virksomhedens tilstand, men de giver som oftest ikke et klart billede af årsagerne bag.

Hvis der skal laves detaljerede, objektive analyser af jeres medarbejderes adfærd, virksomhedens kultur og de reelle omkostninger ved fravær og afskedigelser, så må de fleste virksomheder erkende, at det har de ikke ressourcerne til. Og her er dilemmaet egentlig, for HR bugner af data.

Har du en medarbejderliste (inkluderende tidligere medarbejdere) med grundlæggende stamdata såsom stillingsbeskrivelse, afdeling, ansættelsesdato, afskedigelsesdato og evt. om medarbejderen er opsagt eller selv har valgt at afslutte sin ansættelse, er du kommet langt. Andre interessante registreringer kunne være fravær, løn og performancemålinger.

Vi kan tilbyde en indsigt i medarbejderkultur og monetære omkostninger ved en suboptimal HR-strategi, baseret på kvantitative data. Vi giver dig HR-analyse, som du aldrig har set det før! Ved hjælp af en simpel medarbejderliste leverer vi et fuldstændigt indblik i organisatoriske hot spots, retention, on-boarding, kultur, arbejdsmiljø og meget mere ved hjælp af intuitive grafer.

Ledelse og HR får et hidtil uset niveau at diskutere tiltag og muligheder for virksomhedens vigtigste råstof – medarbejderne.

De fire led

Medarbejderdata: Indsamling af medarbejderdata.
Stamdata dvs. kvantitative og objektive data, der allerede forefindes i organisationen (personalesystem/medarbejderliste).

Dataanalyse: Kvalitativ analyse på baggrund af kvantitative data.
Analyse af mønstre, trends og identifikation af organisatoriske udfordringer, samt en omkostnings- og konsekvensberegning.

Strategi og operationalisering: Analysens resultater holdes op imod virksomhedens strategiske forretningsmål og HR-mål. Herefter skræddersyes HR-strategien, som efterfølgende konverteres til en konkret handlingsplan.

Implementering: Eksekvering af handlingsplan og opfølgning på tiltag. Dermed er vi tilbage til værdikædens første led, hvor medarbejderdata indsamles på ny, og effekten af tiltagene kan måles.

Hvad får I?

  • Organisatorisk indsigt.
  • Konkret og måleligt overblik over sammenhænge bag tendenser, virksomheden måske godt er klar over, men de mangler et nøjagtigt overblik over omfanget og konsekvenserne af.
  • Vi hjælper virksomhederne videre fra ”diagnosen” med en løsning på ”nu ved vi det her – hvad gør vi så?”
  • I kan efterfølgende måle effekten af de tiltag, der bliver implementeret.


Eksempel:
En stor dansk kommune fik et nødvendigt overblik over en markant tendens til nyansattes uønskede opsigelser inden for de første 6 måneder.