Corporate Networking

/Corporate Networking
Corporate Networking 2017-04-15T09:43:35+00:00

Corporate Networking – som vi definerer som strategisk bevidsthed om, hvordan virksomheden anvender netværk og networking – er et afgørende led i virksomhedens strategiproces.

Corporate networking giver et godt indtryk af, hvordan en given networking-indsats kan bidrage til virksomhedens idégrundlag og klarlægge sammenhængen mellem forskellige netværksindsatser. Vi tror på, at virksomhederne skal tage hele organisationens mangfoldighed af netværk alvorligt og se nødvendigheden af at koble netværksindsatserne til strategien. Corporate Networking er ofte den brik i strategipuslespillet, der mangler. Og skal selvfølgelig ses i samspil med salgs-, markedsførings-, HR- og andre strategier. Corporate Networking er konceptet, der sikrer, at virksomhedens netværkstiltag fører til målbar værdi. Tiden er ideel for de ambitiøse netværkere, der ved, hvad de er på udkig efter: Værdifulde relationer.

Netværkskuben fortæller om kompleksiteten ved corporate networking på en visuel måde. Med udgangspunkt i vores forskning og i empiriske undersøgelser af netværk har vi udarbejdet denne model. Modellen tager hensyn til at de måder, man kan betragte netværket på: Hvor skal fokus ligge – eksternt eller internt? Hvem er i fokus – individet eller hele organisationen? Og hvad er netværkene – formelle eller uformelle? De otte små kuber beskriver det kompleks af valgmuligheder, som virksomheder opererer indenfor. De otte små kuber beskriver samtidig de mulige netværk, en virksomhed eller organisation kan have.

Efter flere års erfaringer med virksomheders tilgang til Corporate Networking kan tilgangen til networking kort beskrives på denne måde: “Det er meget vigtigt – og vi er ikke særlig gode til det.” Ofte hører vi efterfølgende: “Det er mere eller mindre tilfældigt, hvem der deltager i hvilke netværk, og vi udnytter slet ikke vores kundearrangementer godt nok.” Derfor er det oplagt at starte med spørgsmålet HVORFOR? i stedet for HVORDAN?, når forskellige netværksinitiativer skal tilrettelægges. Se nedenfor i den anden centrale model.

Det direkte link til virksomhedens DNA, profil og overordnede strategi er således afgørende for, hvilken eller hvilke af de otte kuber der skal fokuseres på. Sådan lægges grunden også for en for en gunstig business case, da man dermed kan afvikle og stoppe andre netværksaktiviteter, som både koster tid og penge.

At netværke er at skabe merværdi i forbindelsen mellem mennesker.
– Christian Stadil

Og som – vigtigst af alt – ikke bidrager til den overordnede vision og strategi. Når “mål for netværk” er formuleret og netværkskube valgt, så er tiden inde til at udarbejde en egentlig eksekveringsplan. Mål kan typisk omhandle image, salg, kundeportefølje, markedspenetrering, rekruttering osv.

Vi i NXT LVL har gode erfaringer med praktikken omkring netværkskuberne. Det handler om, hvordan man som resultat af et grundigt arbejde med trin 1 og trin 2 i Kubeguiden til- og fravælger netværksaktiviteter. Hvordan man kortlægger netværk for individer/hele afdelinger, træner netværkskompetencer for ledere/medarbejdere, og optimerer kundearrangementer/sponsorater og koordinerer netværkstræning i forhold til salgstræning.

Strategisk rådgivning

NXT LVL rådgiver virksomheder af alle typer og størrelser i at få formuleret og eksekveret deres netværksstrategi. Mange virksomheder/organisationer har et formuleret ønske om, at være “tæt på kunden” og om at “bygge langvarige relationer til kunden”. Men de har ofte ikke færdiggjort deres tanker om, hvordan indsatsen skal struktureres og måles. I NXT LVL har vi mange års erfaring med, hvordan man sikrer, at alle rykker tættere sammen og samtidig tættere på kunderne.

Lederprogrammer

NXT LVL designer og gennemfører lederprogrammer, hvor målet er et fælles overblik over, hvordan man strategisk vælger og professionelt gennemfører sine netværksaktiviteter. Der udarbejdes konkrete drejebøger, f.eks. for hvordan man optimerer sin værtsrolle i forbindelse med kundearrangementer. NXT LVL har i den forbindelse udarbejdet to koncepter, Netværksskolen® og Netværksledelse®.
Ring til os for at høre nærmere.

Bogen “Corporate Networking”

“Corporate Networking – strategisk ledelse af virksomhedens netværk” skrevet af Christian Stadil og Christian Waldstrøm udkom i 2009 på Gyldendal Business.
Læs mere og bestil bogen her.